1. år uddanner du dig til: Eksistentiel Stress-Coach & Positiv Psykologi Formilder, herefter uddanner du dig videre til: Eksistentiel Dynamisk & Fænomenologisk psykoterapeut.
1. årgang:
1. gang: fredag den 5.9.2025 kl. 16.00 – 20.00 og lørdag den 6.9.2025 kl. 9.00 – 17.00 samt søndag den 7.9.2025 kl. 9.00 – 15.00
2. gang: fredag den 31.11.2025 kl. 16.00 – 20.00 og lørdag den 1.11.2025 kl. 9.00 – 17.00 samt søndag den 2.11.2025 kl. 9.00 – 15.00
3. gang: fredag den 9.1.2026 kl. 16.00 – 20.00 og lørdag den 10.1.2026 kl. 9.00 – 17.00 samt søndag den 11.1.2026 kl. 9.00 – 15.00
4. gang: fredag den 6.3.2026 kl. 16.00 – 20.00 og lørdag den 7.3.2026 kl. 9.00 – 17.00 samt søndag den 8.3.2026 kl. 9.00 – 15.00
5. gang: fredag den 1.5.2026 kl. 16.00 – 20.00 og lørdag den 2.5.2026 kl. 9.00 – 17.00 samt søndag den 3.5.2026 kl. 9.00 – 15.00
6. gang: fredag den 3.7.2026 kl. 16.00 – 20.00 og lørdag den 4.7.2026 kl. 9.00 – 17.00 samt søndag den 5.7.2026 kl. 9.00 – 15.00
7. gang: Forberedelse, eksamen og certificering: Forberedelse fredag den 28.8.2026 kl. 16.00 – 20.00 og eksamen og certificering lørdag den 29.8.2026 og søndag den 30.8.2026, begge dage kl. 9.00 – 17.00
1. år Online lektioner med supervisionsskema:
1. online møde; dato den 8.10.2025 kl. 16.00 – 19.00
2. online møde; dato den 3.12.2025 kl. 16.00 – 19.00
3. online møde; dato den 4.2.2026 kl. 16.00 – 19.00
4. online møde; dato den 8.4.2026 kl. 16.00 – 19.00
5. online møde; dato den 10.6.2026 kl. 16.00 – 19.00
6. online møde; dato den 12.8.2026 kl. 16.00 – 19.00
Selvarbejde udenfor undervisningsmoduler:
8 timer med studerende fra holdet, hvor der det første halve år, øves med andre studerende på holdet. Dette aftales indbyrdes mellem de studerende.
6 timer hvor den studerende, det sidste halve år, har eksterne øveklienter, som den studerende selv tilrettelægger.
Den studerende skal give supervision til anden medstuderende 14 timer pr. år. Dette foregår ved interne klientsamtaler og eksterne klientsamtaler, som den studerende selv tilrettelægger.
Mellem modulerne skal den studerende påregne 30 timers gruppetræninger, som den studerende selv planlægger med dennes gruppe.
Hvis den studerende ønsker, at tage hele uddannelsen til psykoterapeut, skal den studerende også bruge tid på egenterapi, gennem det først år. Det anbefales at have 12 egenterapi-samtaler ved 4 årig uddannet psykoterapeut. Har den studerende allerede egen-terapitimer, i indeværende år, hvor denne påbegynder den 1 årige uddannelse, kan dette tillige gælde for egen-terapitimer.
Modul 1 indeholder bla:
Introduktion til uddannelsen.
Tavshedspligt og fortrolighed.
Personlig Udvikling.
Positiv Psykologi.
Positiv Psykologi & Formidling.
Stress – Coach.
Definition på Stress, kortvarig og langvarig stress samt ”grader af stress”.
Meditationstilgang; ”Mind Calm.
Der gives supervision fra uddannelsesstedet samtidig med at de studerende giver og modtager Coaching samt supervision, herunder praktisk arbejde, gruppetræning og samtaletræning.
Modul 2 indeholder bla:
VIA Styrketesten.
Mere viden om Stress.
4S – Stress-modellen.
4 årsager til et travlt og stresset sind.
herunder metode/teknikker og redskaber.
Der gives supervision fra uddannelsesstedet samtidig med at de studerende giver og modtager Coaching samt supervision, herunder praktisk arbejde, gruppetræning og samtaletræning.
Modul 3 indeholder bla:
Trivsel.
3 kernetræk ved trivsel.
Mistrivsel og trivsel.
Belastningshjulet.
Positiv Psykologi og arbejdet med positive følelser, som ”løftestænger”.
Optimisme/pessimisme.
Accept og acceptmodel.
PERMA-model.
Metode/teknikker og redskaber. bla. Introduktion til hvordan Stress-Coaches kan anvende Mind-Calm ved at åbne for fænomenologisk undersøgelsesmetode.
Supervision – din rolle.
GDPR – Klinisk praksis.
På dette modul vil uddannelsesstedet skønne, i samråd med den enkelte studerende, om der kan opstartes samtaler med eksterne øveklienter.
Der gives supervision fra uddannelsesstedet samtidig med at de studerende giver og modtager Coaching samt supervision, herunder praktisk arbejde, gruppetræning og samtaletræning.
Modul 4 indeholder bla:
Værdiarbejde koblet på trivsel.
Indføring i Positiv Psykologi – lykke-, Flow- og floursing.
Motivation.
Livskraft og vedholdenhed som styrke.
Mening/meningsløshed.
Stress-Coaching.
Midtvejsevaluering med den studerende, aftales nærmere.
Mind-Calm vil ligeledes indgå i modulet.
Der gives supervision fra uddannelsesstedet samtidig med at de studerende giver og modtager Coaching samt supervision, herunder praktisk arbejde, gruppetræning og samtaletræning.
Modul 5 indeholder bla:
Sundhedsperspektiv.
Formidling af Positiv Psykologi til; individ, grupper, organisationer, virksomheder, institutioner mv.
Viden om Sundheds- og behandlersystemet.
Arbejdsmiljø.
Arbejdsglæde.
Arbejdsrelateret Stress.
Klientarbejde og Evaluering i samråd med de studerende.
Skriftlig opgave afklaring. (Kort skriftlig opgave)
Der gives supervision fra uddannelsesstedet samtidig med at de studerende giver og modtager Coaching samt supervision, herunder praktisk arbejde, gruppetræning og samtaletræning.
Modul 6 indeholder bla:
Opsummering af moduler.
Naturen som redskab i samtaler.
Praktisk arbejde og gruppe træning.
Der gives supervision fra uddannelsesstedet samtidig med at de studerende giver og modtager Coaching samt supervision, herunder praktisk arbejde, gruppetræning og samtaletræning.
Modul 7 indeholder forberedelse til eksamen samt eksamensafholdelse og certificering:
Der afholdes eksamen, som foregår under afslappende forhold. Der er fokus på den studerendes proces igennem uddannelsen samt berigelse og tilegnelse af faglighed, læring og personlig udvikling.
2. årgang:
4 moduler, uden overnatning, weekendmoduler
1 Procesmodul, med overnatning, weekendmodul
5 online lektioner med supervisionskema, foregår onsdage eftermiddage
1 gang, pr. år, afholdes der obligatorisk evalueringssamtale
2 dages eksamensafholdelse, weekendmoduler
2 online opkoblinger pr. år med fokus på teoretisk forståelse, foregår hverdagsaftener
Udenfor uddannelsesmoduler: Egenterapi med fremmøde, under 2. 3. og 4. år, sammen med 4.årige uddannede psykoterapeuter
3. årgang:
4 moduler, uden overnatning, weekendmoduler
1 Procesmodul, med overnatning, weekendmodul
3 online moduler med tilhørende supervisionskema, foregår onsdage eftermiddage
3 hverdagsmoduler med fysisk fremmøde, indeholder teoretisk og praktisk arbejde
1 gang, pr. år, afholdes der obligatorisk evalueringssamtale, eftermiddage
2 dages eksamensafholdelse, weekendmoduler
2 online opkoblinger pr. år med fokus på teoretisk forståelse, foregår hverdagsaftener
Udenfor uddannelsesmoduler: Egenterapi med fremmøde, under 2. 3. og 4. år, sammen med 4.årige uddannede psykoterapeuter
4. årgang:
1 modul med 10 timers obligatorisk afholdelse af klinikvejledning/klinikbehandling
5. moduler, uden overnatning, weekendmoduler
6 hverdagsmoduler, hen over året, med fysisk fremmøde, forekommer onsdage
1 gang, pr. år, afholdes der obligatorisk evalueringssamtale, eftermiddage
2 dages eksamensafholdelse, med fremmøde
2 online opkoblinger, med fokus på teoretisk forankring, foregår hverdagsaftener
Udenfor uddannelsesmoduler: Egenterapi med fremmøde, under 2. 3. og 4. år, sammen med 4.årige uddannede psykoterapeuter
REG Registreret institut:
Vi er, som institut, Reg. registreret af, Foreningen af Danske Psykoterapeuter (FaDP). Tager du uddannelse hos et, REG psykoterapeutisk uddannelsesinstitut, vil du efter endt uddannelse og bestået eksamen, have mulighed, for at opnå retten til at benytte titlen, Registreret psykoterapeut, hvilket er en beskyttet titel, der administreres af FaDP, og som er godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed. Instituttet følger de krav og retningslinjer, for struktur, indhold, metoder, lektioner mv. i forhold til titlen, REG psykoterapeut hos; Foreningen af Danske Psykoterapeuter. Du kan, som studerende anvende titlen, Reg. psykoterapeut studerende, hvis du vælger, at blive studiemedlem hos FaDP.
Struktur udenfor moduler:
90 givet klientsamtaler: Igennem 4 år, som den studerende selv tilrettelægger. For at den studerende kan integrere viden indenfor psykoterapeutisk referenceramme, er det nødvendigt at have klientsamtaler. Dette for, at den studerende bla. kan omdanne sin viden, læring og indsigt i terapirummet med klienter. Begrebet; learning by doing, er en forudsætning for, at kunne træde ind i psykoterapeutisk virke.
90 timers egenterapi: Igennem 4 år, skal du ligeledes have egenterapisamtaler hos en uddannet 4. årig psykoterapeut. 50 egenterapisamtaler, som den studerende selv tilkøber og tilrettelægger. Minimum 40 timer, som forekommer udenfor fagmoduler, procesmoduler mv, under 2. 3. og 4. årgang, med 4 årige uddannede psykoterapeuter, som uddannelsesinstituttet har valgt, da de skal være uddannet indenfor den eksistentielle dynamiske og fænomenologiske retning samt have tilsvarende teoretiske og faglige ståsteder, for at studerende der går på uddannelsen, modtager psykoterapi, der svare ovens med deres kommende iboende definitionsprincipper og i øvrigt psykoterapeutiske virke. Dette svare til, at den studerende sammenlagt har minimum 90 timers egentterapi, med 4. årige uddannede psykoterapeuter.
90 timers supervision givet til medstuderende: Den studerende skal igennem den 4. årige uddannelse, give 90 timers supervision til medstuderende på uddannelsen. Dette tilrettelægger de studerende indbyrdes.
90 timers gruppetræninger: Igennem 4 år, skal den studerende skulle bruge tid på at udvikle sig i træningsgrupper. Dette tilrettelægger de studerende indbyrdes. Uddannelsesstedet er behjælpelig med, at oprette træningsgrupper.
Modulindhold: Nedenstående skal ses, som områder vi kommer ind på i løbet af uddannelsen og at dette er overordnet og dermed ikke fyldestgørende for det uddannelsen indeholder.
Psykoterapeutisk historie
Holistisk menneskesyn
Eksistentiel Dynamisk & Fænomenologisk psykoterapi
Filosofi & Fænomenologisk filosofi
Eksistentiel fænomenologi
Elementer af psykodrama
Kropsarbejde og hjernen
Dynamisk psykoterapi
Relationsarbejde
Metoder, teorier redskaber, der kan anvendes som støtte til klientarbejde
Dynamisk barndoms- og udviklingsterapi
Traumerarbejde
Mentalisering og psykoterapi
Psykopatologi – psykiske sygdomme og diagnoser
Meditationsredskaber
Humanistisk metode og tilgang
Klientcentreret terapi, herunder gestaltterapi
Oplevelsesorienteret psykoterapeutisk tilgang
Systemisk tænkning
Hermeneutik og bevægelse
Gruppeterapi og supervisorarbejde
Etik, etisk regelsæt
GDPR og klinisk praksis
Personlig, teoretisk, faglig lærings- og udviklingsarbejde
Metoder, teorier redskaber, der kan anvendes som støtte til klientarbejde
Evalueringer i samråd med den studerende
Den studerendes psykoterapeutiske referenceramme og virke
Forankring af psykoterapi og psykoterapeutverdenen
Eksamensforberedelse og afholdelse af eksamen
Under uddannelsen gives der supervision fra uddannelsesstedet samtidig med at de studereende giver og modtager øveterapi samt supervision, herunder praktisk arbejde, gruppetræning og samtaletræning
Læs mere ved at klikke på dette link: https://lindogdahl.dk/uddannelsens-indhold-retning-metode-edf